Agency Conferences

115 brașoveni ne-au fost ieri alături la Atelierul Digital

Festivalul_AltBrasov

 

Ieri, la ora prânzului, am zburat ca vântul și ca gândul de la București spre Brașov ca să întâlnesc un grup de tineri iubitori de online. Și când servești strategie de marketing digital la micul dejun și tehnici de vânzare prin social media ca gustare, niciun drum nu este prea lung că să predici puterea internetului în orașul de sub Tâmpa.

Prezentarea a avut loc în cadrul festivalului ALT Brașov, primul festival de tehnologie din Transilvania ce adună la un loc pasionații de tehnologie cu antreprenorii și programatorii. Fiind prima zi a festivalului, care durează până duminică 23 octombrie, am spart gheața sau cel puțin am topit zăpada cu o introducere în Atelierul Digital, o platformă de învățare online, realizată de Google România în parteneriat cu Interactive Advertising Bureau (IAB România). Platforma are ca obiectiv popularizarea instrumentelor de promovare digitală, astfel încât să îi ajute pe tinerii din România să își crească afacerea, cariera sau pur și simplu încrederea în forțele proprii.

Am început puțin după ora 5pm și publicul a rezistat cu entuziasm până după ora 8 seara, ceea ce mi-a dovedit încă o dată că brașovenii sunt oameni curioși și bravi. Au aflat multe statistici despre publicul online din România și comportamentul de achziție din mediul digital. Am arătat că în 2015 românii au încercat din greu să afle “cine este Dumnezeu” și “cine este izabela”. I-am dezamăgit spunându-le că printre cele mai vândute cărți ale anului nu sunt nici Solenoid și nici 50 Shades of Grey ci Fluturi III. Discuția a continuat cu costul per clic pentru căutările de servicii funerare, care poate depăși 20 de lei, a ajuns apoi la principiul celor 4U (unique, ultra specific, useful, urgent) și către legătura dintre promisiunea din anunț și ceea ce se dezvăluie în pagina de destinație.

Împreună ne-am convins de importanța exprimării brandurilor prin imagini mai ales în contextul exploziei de utilizatori de Instagram la nivel internațional dar și național (+450 000 utilizatori). Pentru că Facebook ne numește a mobile first country am adus cu mine statisticile despre utilizarea aplicației Facebook de către români (+7,2 milioane de români se conectează lunar la Facebook de pe mobil) și am reamintit că săptămânile de dinaintea Crăciunului au fost evaluate de Facebook ca perioada în care au loc cele mai multe despărțiri de cupluri, oficializate prin modificarea statusului de pe platforma lui Zuckerberg. YouTube a fost o platformă dezbătută intens pentru că inclusiv brașovenii își doresc mai puțină publicitate, mai mult conținut gratuit și clipuri virale mai inteligente decât Pen Pineapple Apple Pen. Adopția de ad-block-ere era de peste 70% în sală, o dovadă clară că oamenii de marketing ar trebui să își îmbunătățească abilitățile de adresare a mesajelor comerciale.

Pineapple_Pen_YouTube

Guest speaker am fost Laura Țeposu, director de dezvoltare la Libris.ro care ne-a prezentat evoluția ratelor de conversie din ultimii 6 ani precum și contribuția campaniilor AdWords la succesul librăriei online cu cea mai mare ofertă de cărți din România. Am descoperit impactul pe care transportul gratuit l-a avut asupra vânzărilor site-ului (creștere a ratei de conversie de la 3,2% la 4,7%) și importanța evenimentului Black Friday în rezultatele anuale. Laura ne-a vorbit și despre actele de generozitate ale cititorilor Libris care au donat peste 41 000€ pentru achiziția de echipamente la Spitalul de Pediatrie din Iași. 23% dintre cumpărătorii Libris.ro au ales să doneze în medie 3,2 lei și astfel a fost posibilă achiziția unui incubator performant și a unui aparat de ventilație mecanică în scopul reducerii ratei mortalității infantile în România.

În premieră Laura ne-a prezentat noul layout al Libris.ro, dezvăluire ce a declanșat valuri de întrebări și insight-uri valoroase despre cum își doresc post-millennials să arate un site de achiziție de cărți. S-a discutat aspectul e-book-urilor în România, dorința de acces gratuit l cărți de calitate și posibilitata utilizării unei aplicații care să furnizeze conținut diferit de site. Punctele de vedere le-au fost răsplătită cu două cărți alese de Laura: Contagios. Cum se raspandesc ideile – Jonah Berger și Drive. Ce anume ne motiveaza cu adevarat – Daniel Pink.

Am continuat seara cu analiza unui funnel de conversie și a indicatorilor de engagement, cu descoperirea că cei mai mulți dintre participanți au pretenția ca un site să se încarce în maximum 2 secunde, ceea ce solicită eforturi suplimentare de optimizare la foarte mulți dintre actorii de pe piața locală. Astfel cele 150 de interacțiuni zilnice cu internetul, estimate pentru utilizator obișnuit, ar putea să se transforme din pain-points în experiențe pozitive, cu potențial de fidelizare a vizitatorului.

A fost o seară interesantă de ambele părți ale scenei și am plecat cu entuziasm din Brașov pentru că am certitudinea că se vor naște noi business-uri de succes din ideile participanților la cursul de ieri. Entuziasmul generației Z și dorința de învățare au fost molipsitoare și asta a fost încă o certitudine pentru mine și echipa Google că suntem pe drumul cel bun cu inițiativa Atelierul Digital.

 

Author Info

Elena Dobre

Leave a Reply